logo-samandehi

کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی از جمله‌ی واژه‌هایی است که این روزها زیاد به کار برده می‌شود

معمولاً مهم‌ترین صفتی که در توصیف کمپین های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حجم ریالی کمپین است. بارها می‌شنویم که فلان شرکت، یک کمپین تبلیغاتی ده میلیاردی اجرا کرده است. یا شرکت دیگری، با وجود علاقه به اجرای کمپین های تبلیغاتی، بودجه ی کافی برای اجرای آنها در اختیار ندارد. معمولاً در میانه بحث‌های مربوط به بودجه و تقسیم‌بندی آن، فلسفه اصلی «کمپین» به فراموشی سپرده می‌شود. به همین دلیل، ما در یک متن جداگانه، به این مطلب پرداختیم که اساساً چرا از لغت «کمپین» در عبارت «کمپین تبلیغاتی» استفاده می‌شود؟

کمپین تبلیغاتی ، چیزی است که در اکثر مواقع معیارهای دقیق برای ارزیابی اثربخشی آن وجود ندارد یا کمتر به کار گرفته می‌شود.

شرکتها و سازمانهایی که به صورت دائمی برنامه‌های تبلیغاتی گسترده اجرا می‌کنند معمولاً به تدریج به اثربخشی نسبی رسانه ها و تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف پی می‌برند. اما شرکتها و سازمانهایی که تجربه قبلی ندارند یا به سازمانهای طراح کمپین تبلیغاتی به صورت مطلق اعتماد می‌کنند عموماً در معرض یک خطر جدی هستند.

برخی شرکتها به صورت گسترده بیلبوردهای مختلف در سطح شهرها را در اختیار دارند. برخی دیگر از ارتباط نزدیک با صدا و سیما برخوردار هستند. برخی دیگر، دسترسی بسیار خوب به داده‌های کاربران آنلاین (مانند ایمیل) دارند. برخی دیگر شماره تماس بسیاری از مردم را به شیوه های مختلف تهیه کرده اند. گروه دیگری با رسانه های مکتوب نظیر مجله ها و روزنامه ها رابطه دارند. حاصل این ارتباط و دسترسی به منابع، این می‌شود که یک شرکت به شدت تاکید می‌کند که استفاده از بیلبوردها اثربخش ترین قسمت کمپین تبلیغاتی است و شرکت دیگری فضای فیزیکی را به طور کامل رد و فعالیت انحصاری در فضای مجازی را توصیه می‌کند. یکی معتقد است شبکه های داخلی بیننده ندارند و شبکه های ماهواره ای گزینه خوبی هستند. دیگری اصرار دارد که حرکت به سوی شبکه های ماهواره ای به دلیل محدودیتهای قانونی در ایران، یک خودکشی استراتژیک است.

کافی است شرکت طراح کمپین تبلیغاتی، رسانه‌های مختلف را در اختیار داشته باشد تا سبدی از خدمات را ارائه کند و در این حالت کار بسیار دشوارتر می‌شود. حالا نمی‌توان حدس زد که سبد رسانه‌های پیشنهادی، بر اساس هدفها و نیاز مشتری محاسبه و تعیین شده یا بر اساس ظرفیت های خالی آژانس تبلیغاتی. ناآگاهی صنایع و کسب و کارها، خصوصاً کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME = Small & Medium Enterprises) باعث شده که قسمت عمده‌ای از سود ناشی از کسب و کارها، در رقابت های رسانه‌ای غیر حرفه‌ای، هزینه شود. کسب و کارهای متعددی را می‌توان یافت که فعالیتشان، بیشتر از آنکه خودشان را ثروتمند کرده یا مشتریانشان را راضی‌تر کرده باشد، شبکه‌ی تامین رسانه‌‌ در کشور را ثروتمند کرده‌اند. برای درک بهتر کمپین تبلیغاتی، باید به خاطر داشته باشیم که خود مفهوم تبلیغات، پایه‌های مشخصی دارد که در قالب‌های مختلف مورد بحث قرار گرفته است. شاید یکی از مدلهای ساده که تصویر خوبی از تبلیغات ارائه می‌دهد مدل ۵M باشد به این پنج واژه توجه کنید:

                                                                                                                                            

Mission (ماموریت) – Money (پول و بودجه) – Message (پیام) – Media (رسانه مورد استفاده) – Measurement (ارزیابی اثربخشی تبلیغات)

البته اختلاف نظر از جایی آغاز می‌شود که بحث تقدم و تاخر این ۵ عامل مطرح شود. آژانس های تبلیغاتی معمولاً بحث را از M مربوط به Money شروع می‌کنند در حالی که برای مشتری، M مربوط به Mission و ماموریت مهم‌تر است. در مورد هر یک از این M ها، بحث‌های مختلفی وجود دارد که پس از شناختن بهتر آنها، می توانیم گفتگوی بهتری با آژانس های تبلیغاتی و طراحان کمپین های تبلیغاتی داشته باشیم.در حال حاضر شاید تعریف ساده‌ای از کمپین تبلیغاتی که به مفاهیم فوق هم اشاره داشته باشد این است که:

کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی چندجانبه است که قبل از هر چیز پیام هدف کمپین مشخص شده، مخاطب تعیین شده و با برنامه‌ریزی دقیق، بکوشد پیام مناسب در دوره زمانی مناسب با بودجه مناسب برای مخاطب مناسب ارسال شده و تعداد بیشتری از مخاطبان را برای نزدیک تر کردن ارتباط با مالک کمپین، ترغیب نماید. کمپین تبلیغاتی بدون تعریف معیار عددی مشخص برای سنجش کارایی، بی معنی است.

آشنایی بیشتر مشتریان با مفاهیم ساده و اولیه در طراحی کمپین تبلیغاتی در بلندمدت به نفع کمپین نویس ها و آژانس ها هم هست. فضای صنعتی و خدماتی و اقتصادی کشور (با صرف نظر از شرکتهایی که پول و درآمد را تقریباً رایگان یا با رانت کسب می‌کنند) مملو از شرکتهایی است که به دلیل تجربه‌ی بد قبلی یا عدم شناخت کافی از صنعت تبلیغات، جرات وارد شدن به این فضا را ندارند. لغت کمپین در اصل به معنای یک عملیات نظامی یا سیاسی است در یک ناحیه محدود بر روی گروه هدف از پیش تعیین شده با هدف و نتیجه از پیش تعیین شده است. زمانی که از کمپین تبلیغاتی نام می‌بریم نیز تقریباً معنای مشابهی مد نظر است.

اگر شناخت کافی از برند، محصول و بازار خود داشته باشیم، کمپین تبلیغاتی به نسبت هزینه بسیار کمی خواهد داشت. اما هر چه شناخت ما از خودمان و شرایط محیطی کمتر باشد هزینه های کمپین بالاتر خواهد رفت. درست مانند یک عملیات نظامی که با کمترین شناخت نسبت به دشمن و منطقه عملیاتی انجام شود. بدیهی است که چنین عملیاتی بیشترین کشته و کمترین دستاورد را خواهد داشت.

برای اینکه یک «کمپین تبلیغاتی» واقعاً «کمپین» باشد و به یک «عملیات چریکی با تعدادی تک تیرانداز هماهنگ نشده» تبدیل نشود فاکتورهای متعددی باید مورد توجه قرار گیرند که در اینجا برخی از آنها را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهیم. اگر چه همه ویژگیهای اشاره شده در همه کمپین ها الزاماً قابل استفاده نیستند اما آشنایی با آنها می‌تواند ایده‌های خیلی خوبی در طراحی کمپین به ما بدهد:

همراهی با یک جریان اجتماعی: هر زمان در یک جامعه چند موضوع به عنوان دغدغه مطرح می‌شوند. در ایران برخی از این دغدغه‌ها مناسبت‌های مذهبی هستند. عاشورا. محرم. نیمه شعبان. مبعث. برخی از دغدغه‌ها مناسبت‌های ملی هستند مانند نوروز. برخی دیگر دغدغه‌های اجتماعی مثل یارانه‌ها، کنکور، ازدواج جوانان، تشویق به زاد و ولد بیشتر، محیط زیست و

اگر کمپینی بتواند از فضای موجود در جریان‌های اجتماعی استفاده کند، طبیعی است که هزینه اجرای خود را کاهش و میزان تبلیغات دهان به دهان خود را افزایش می‌دهد. در ایران، متاسفانه اکثر کمپین‌ها فقط به مناسبت‌ها توجه می‌کنند. هدیه روز مادر، هدیه روز پدر، نیمه شعبان و نمونه هایی از این کمپین ها هستند. اگر چه هرگز برای مخاطب قابل درک نیست که چرا باید قیمت خودرو پراید در روز تولد امام زمان، با یک هفته قبل یا بعد از آن متفاوت باشد.

یک کمپین تبلیغاتی هدایت شده باید:

  • ·اهداف تبلیغات را به وضوح بیان کند.
  • ·بگوید که چه پیامی با چه مخاطبی و در چه دوره ای از زمان و با چه بودجه ای و به چه منظور ارتباطی فرستاده می شود؟
  • ·همه عناصر متشکله برنامه تبلیغات و ارتقائ فروش( تبلیغات در رسانه، تبلیغات در محل فروش، ترویج فروش، بازاریابی مکاتبه ای مستقیم، حمایت مالی، روابط عمومی.....) را جزیی از برنامه منسجم بازاریابی بداند و آنها را به صورت موازی و هم زمان به کار گیرد.
  • ·بودجه مناسب برای اجرای آن را مشخص نموده باشد.
  • ·زمان اجرای آن را معین نماید.

مطالب بیشتر در این زمینه در بخش کلوپ تبلیغات وب سایت کانون بعددوم قابل مشاهده است

علیهذا کانون آگهی و تبلیغاتی بُعددوم با تکیه بر تجربه و دانش فنی و در اختیار داشتن پرسنل مجرب و متخصص

آماده طراحی کمپین تبلیغاتی برای شرکت‌ها، مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی می‌باشد

هم اکنون به فکر توسعه کسب و کار خود باشد

فقط کافیست با ما تماس بگیرید

تبلیغات الکترونیک

ارســال انبـــوه پیــام کوتـــاه (SMS) راه‌انـدازی ســـامانه هوشمنـد ا...

چاپ بنر، فلکس، استیکر، کاغذ

چاپ فوری بنر، فلکس، ونیل شفاف و شیری(استیکر) و مش در تمام سایزهاطراحی...

دستگاه ارسال انبوه وای فای

با نصب این سامانه و ارسال انواع فایل‌های مورد نظر خود گامی در راستای ت...

سامانه ارسال پیام صوتی انبوه

سامانه پیامک صوتی - قیمت مناسب و بازخورد فوق العاده مناسب سامانه پیامک...

طـراحــــی گرافیــک

طـراحــــی گرافیــک

25 شهریور 1395

طراحی انواع آرم، لوگو، پوستـر کاتالــوگ، بروشــور، فولــدر، تراکــت، نشـریه، کتابچــه، ست اداری، اوراق اداری دفترچه راهنما، مجله، کتاب، بسته بندی، سربرگ، کارت ویزیت و ...

غرفه سازی و خدمات نمایشگاهی

غرفه سازی و خدمات نمایشگاهی

25 شهریور 1395

طراحی و ساخت انواع غرفه های نمایشگاهی غرفه آرایی طراحی و ساخت انواع سن و جایگاه برگزاری مراسمات مجری برگزاری انواع نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی

خدمات برگزاری سمینار و جشنواره

خدمات برگزاری سمینار و جشنواره

25 شهریور 1395

مجری برگزاری انواع سمینار و جشنــواره(دارای تیم اجرایی و فیلمبرداری) طراحی و ساخت انواع تندیس و یادمان ارائه انواع پرچم تشریفات، اهتزاز و رومیزی طراحـی و اجرای کمپیــن تبلیغاتی

آمار بازدید

امروز
دیروز
این هفته
تمام بازدیدها
55
594
1326
1126959

 

کانون آگهی و تبلیغاتی بعددوم  ـ  چاپ دیجیتال شهروند

 

سنندج ـ بلوار برادران شهید نمکی ـ نرسیده به میدان مادر - کوچه اتحاد(پائینتر از بیمه دانا)

 

تــــلفن: 33245191 087

 

تلفکس: 33225271 087

 

جهت یافتن google maps کلیک نمایید

تمامی حقوق مادی و معنوی این تارنما محفوظ و متعلق به کانون بعددوم است